طراحی، بازسازی، تغییر دکوراسیون فضاهای تجاری یک نوع هنری است که به دنباله ی خود، تأثیری عمیق و پایدار بر تجربه مشتریان و موفقیت کسبوکارها را به همراه دارد. از ابتدای تاریخ تا به امروز، انسان ها به دنبال خلق فضاهایی بودهاند که نه تنها از لحاظ بصری جذاب باشند، بلکه حس و حال محیط را به گونهای منتقل کنند که بازدیدکنندگان را به تعامل بیشتر و تجربهای لذتبخش ترغیب نمایند.
بنابراین طراحی داخلی فضای تجاری علاوه بر هماهنگ بودن با برند و نیاز مشتریان، باید از ویژگی هایی اعم از زیبایی و کارایی به طور همزمان برخوردار باشد. یکی از اصول مهم جذب مشتری و بالا رفتن میزان تعامل، وجود دکوراسیونی متناسب با نیاز و سلیقه ی مشتری در محل کار می باشد. در دنیای تجارت فضاهای مختلفی بسته به نوع نیاز متقاضیان، وجود دارد که در ادامه به طراحی داخلی هریک از آن ها خواهیم پرداخت.
همانطور که قبلا در سایت فرموکاچوب به مدل های طراحی دکوراسیون داخلی در منزل، اتاق خواب و حتی راهنمایی در مورد نوع طراحی اتاق کودکان با بهترین تخت دو طبقه اشاره کرده ایم، سبک دکوراسیون و چیدمان فروشگاه های خرده فروشی در جذب مشتری و بالا بردن میزان فروش در حیطه کاری خود، بسیار موثر است به عبارت دیگر یک فضای محیط فروشگاه خلاقانه در ترغیب مشتری برای گذراندن وقت بیشتر، نقش مستقیمی دارد که خود در تبلیغ و فروش بالای برند ها، کمک بسیار بزرگی است. طراحی داخلی فروشگاه خرده فروشی باید کاملا اصولی، برنامه ریزی شده، متناسب با نیازهای مشتری با به نمایان گذاشتن برند فروشگاه در راستای کسب رضایت و احساس راحتی مشتریان، صورت گیرد. پس برای ادامه ی تداوم فعالیت یک فروشگاه حتما دو اصل مهم طراحی دکوراسیون فروشگاه های خورده فروشی و خواسته ی مشتری، در نظر گرفته شود.
طراحی اصولی و درست فضا می تواند به بهینه سازی محصولات، هدایت مشتریان به بخش های مختلف، بخشیدن نظم به محیط، صرفه جویی در وقت و زمان خرید مشتری، کمک کند. برای مثال استفاده از دکوراسیون هایی با فضای باز و گسترده به خصوص در فروشگاه های بزرگ و هایپرها می تواند احساس آزادی عمل و ترغیب آن ها برای خریدی بهتر، دهد البته برای فروشگاه هایی با متراژ کوچک، استفاده از چیدمان عمودی و قفسه های متراکم به منظور بهینه سازی فضا، داده می شود.
مهم ترین نکته در طراحی این گونه فضاها در نظر گرفتن مسیر حرکت مشتریان بدون وجود هرگونه ازدحام و سردرگمی، می باشد. یکی از موثر ترین عوامل در جذب مشتری نسبت به برند ها به کارگیری نورپردازی های مناسب است که به بهترین شکل محصولات را به نمایش می گذارد برای مثال نورپردازی گرم و ملایم میتواند حس راحتی و آرامش را منتقل کند، در حالی که نورپردازی روشن و زنده میتواند فضایی انرژیبخش و پویا ایجاد کند.
استفاده از نورهای نقطهای برای هایلایت کردن محصولات خاص و نورپردازی عمومی برای روشن کردن فضا از جمله تکنیکهای مؤثر در نورپردازی فروشگاه است. به طور کلی رنگها تأثیر عمیقی بر احساسات و رفتار مشتریان دارند و انتخاب صحیح آن ها می تواند به تقویت برند، فروش بالا، جذب حداکثری، کمک کند. در ادامه به تاثیر هر یک از رنگ های در تغییر دکوراسیون فروشگاه ها خواهیم پرداخت:
رنگهای گرم مانند قرمز و نارنجی میتوانند حس انرژی و هیجان را منتقل کنند، در حالی که رنگهای سرد مانند آبی و سبز میتوانند احساس آرامش و راحتی را ایجاد کنند. همچنین، استفاده از رنگهای برند در طراحی داخلی میتواند به تقویت هویت برند و شناساندن آن کمک کند. علاوه بر رنگ، انتخاب مدل مبلمان در طراحی فضا و انتخاب قفسه، میز و صندلی مناسب برای دسترسی سریع و به نمایش گذاشتن محصولات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مهم ترین نکته خریداری مبلمان هایی با کیفیت با تداوم عمر بالا به خصوص در نواحی پر تردد است که هم هزینه های اضافی خرید مجدد و تعمیرات را کاهش می دهد هم به محیط فروشگاه اعتبار می بخشد.
راه های زیادی برای تداوم فعالیت یک فروشگاه و جذب مشتری وجود دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشد:
با پخش موسیقی هایی با سبک آرام بدون ذره ای نویز و نت های دلخراش، می توانید فضایی دلپذیر و آرامش بخش را برای مراجعین برقرار سازید و به آن ها برای گذراندن اوقات فراغتی آسوده و خریدی لذت بخش، کمک خواهید کرد. مورد بعدی که در جذب مشتری تاثیر بسیار بالایی دارد به نمایان گذاشتن اطلاعات محصولات، قیمت، وزن، ویژگی، تخفیفات اعمال شده بر روی آن ها است که می تواند به مشتری در انتخاب و دسترسی سریع به محصولات کمک کند.
قبل از شروع فعالیت در یک فروشگاه یا مغازه ابتدا باید محیطی متناسب با انتظارات مشتریان فراهم شود که لازمه ی آن هم در نظر گرفتن مسیری برای رفت و آمد آسان، چیدمان صحیح، دسترسی راحت، به کارگیری رنگ های آرامش بخش، موسیقی های محبوب، استفاده از دکورهای چشمگیر و….. می باشد.
محیط کاری می تواند تاثیر مستقیمی بر روحیه و سلامت روان کارکنان بگذارد به عبارت دیگر دکوراسیون داخلی فضای کاری باید متناسب با عملکرد و نیازهای کارکنان طراحی شده و مانع دلزدگی آن ها از انجام وظایفشان شود. یک محیط کاری بهینه، نه تنها میتواند بر کارایی و اثربخشی تیمها تأثیر مثبت بگذارد، بلکه به جذب و حفظ استعدادها نیز کمک کند باید با در نظر گرفتن نیازهای عملکردی و روانی کارکنان، همچنین هویت سازمانی، انجام شود تا محیطی فراهم گردد که هم الهامبخش و هم کارآمد باشد. برای طراحی فضای داخلی دفاتر کاری باید فضاهای شخصی و گروهی تفکیک شود و همچنین زمینه ی دسترسی سریع به ابزار و منابع برای آن ها فراهم شود.
در یک محیط کاری همه ی جوانبی که مربوط به کارمند می شود باید در نظر گرفته سپس نسبت به طراحی آن، اقدام شود. این جوانب مواردی اعم از محل استراحت، محل ملاقات، فضاهای خصوصی، فضاهایی برای کارهای تیمی را در برمی گیرد علاوه بر تمامی موارد ذکر شده باید نورپردازی هم در طراحی دکوراسیون داخلی محل کار مورد توجه قرار گیرد و تا حد ممکن از نور طبیعی استفاده شود در غیر این صورت باید از نورپردازی مصنوعی به منظور تسهیل در خواندن و کار کردن، جلوگیری از خستگی بیش از حد، استفاده شود.
موضوع بعدی در طراحی دکوراسیون، انتخاب رنگ مناسب برای افزایش انگیزه و روحیه کارکنان است که تاثیر مستقیمی بر روی خلق و خوی آن ها می گذارد. برای مثال رنگهای گرم مانند زرد و نارنجی ممکن است انرژیبخش باشند، در حالی که رنگهای ملایمتر مانند آبی و سبز میتوانند به آرامش و تمرکز کمک کنند همچنین، استفاده از دکوراسیون متناسب با هویت برند و فرهنگ سازمان میتواند به تقویت روحیه تیمی و ایجاد حس تعلق کمک کند.
طراحان موارد متعددی را در در بازسازی و چیدمان دکوراسیون دفاتر کاری مورد بررسی قرار می دهند که به شرح زیر می باشد:
محل کار باید از تجهیزات، میز و صندلی هایی مناسب با قابلیت تنظیم به منظور استراحت کارمندان برخوردار باشد همچنین باید فضای آن عایق بندی شده تا مانع ورود هرگونه صدا و نویز به داخل شود و تمرکز افراد حاضر در آن مکان بهم نخورد. مهم ترین بخش طراحی دکوراسیون دفاتر کاری در نظر گرفتن آرامش، استراحت، نیاز و خواسته افراد مشغول به کار در آن محیط می باشد.
در یک محیط کاری حتما باید فضایی به اتاق استراحت، آشپزخانه، سالن نشیمن اختصاص داده شود تا شرایطی مناسب را برای استراحت کارکنان به منظور تداوم فعالیت، فراهم شود. طراحی داخلی دفتر باید به گونهای باشد که هویت و ارزشهای برند سازمان را بازتاب دهد. استفاده از رنگها، مواد و طراحی منطبق با هویت برند میتواند به تقویت تصویر برند کمک کرده و در عین حال به کارکنان حس تعلق و افتخار نسبت به سازمان بدهد.
بسیاری از طراحان تاثیر انتخاب مناسب رنگ را، ارتباط مستقیمی بر تاثیر تعاملات با مشتریان و بازدیدکنندگان می دانند. برای مثال استفاده از مواد قابل بازیافت، سیستمهای انرژی کارآمد و گیاهان داخلی میتواند به کاهش اثرات محیطی و ایجاد محیطی سالمتر برای کارکنان کمک کند. طراحی سبز نه تنها به محیط زیست کمک میکند، بلکه میتواند هزینههای عملیاتی را نیز کاهش دهد. از آنجا که کارکنان بیشتر وقت خود را در اتاق کار سپری می کنند باید از فضایی آرامش بخش و متمرکز با امکانات بالا برخوردار باشند تا بتوانند به نحوه احسن وظایف خود را به اجرا در بیاورند.
در صنعت مهمان پذیری جنبه های مختلفی در راستای بالا بردن میزان رضایت و کیفیت هتل، در نظر گرفته می شود که یکی از آن ها طراحی داخلی هتل و مراکز اقامتی است، طراحان باید در نقش های خود سه نکته ی مهمه راحت بودن، لوکس بودن، ایجاد احساس مهمان نوازی در هتل را مد نظر خود قرار دهند. باید طراحی دکوراسیون هتل بر اساس نیاز های متفاوت مهمانان از احساس راحت بودن اتاق خواب گرفته تا ایجاد فضای عمومی جذاب به منظور ترغیب مهمان ها برای بازگشت دوباره به آن مرکز اقامتی، صورت گیرد.
طراحی اتاق های هتل باید شامل امکانات مدرن و کاربردی در راستای تامین نیازهای مهمانان باشد و دو اصل مهم آسایش و راحتی را برای آن ها چه در اتاق خواب چه در فضای عمومی، برقرار شود. عوامل متعددی در این صنعت برای کسب رضایت مشتریان تاثیر گذار است که برخی از آن ها شامل استفاده از مبلمان و تختهای باکیفیت، ملحفهها و روکشهای نرم، و نورپردازی مناسب می باشد و یا ایجاد فضای تعامل مانند لابی، بار، سالن نشیمن می تواند زمینه ی تجربه ای خوشایند را برای مهمانان فراهم سازد.
یک هتل برای افزایش بازخورد و کسب موفقیت نیاز به تبلیغات برند خود در صنعت مهمان پذیری دارد که برای این امر، طراحی داخلی حرفه ای باید صورت گیرد در این راستا استفاده از نورپردازی، رنگ های متناسب با هویت برند می تواند آن ارزش و اعتبار مد نظر را به هتل ببخشد، تمامی فضاهای داخلی هتل و مراکز اقامتی شامل مانند لابی، رستورانها، بارها و سالنهای کنفرانس باید کاملا کاربردی و جذاب، طراحی شود.
یکی از بخش های مهم هتل، لابی است که اولین نقطه تماس مهمانان با هتل بوده و باید احساس خوش آمد گویی و سال ها تجربه ی مهمان نوازی را متنقل کند به عبارت دیگر این بخش نمایانگر سبک و هویت هتل است که در طراحی آن باید از طراحان حرفه ای کمک گرفت. در طراحی هتل حتما نورپردازی هم در نظر گرفته شده و تا حد امکان از نور طبیعی استفاده شود که تاثیر بسیار مثبتی بر روی احساسات و تجربه ی مهمانان می گذارد.
البته میتوان دکوراسیون داخلی ایرانی را برای اجرا در این نوع فضاها موثر دانست و حتی میتوان گفت که استفاده از عناصر طراحی که حس گرم و دعوتکننده را منتقل می کنند، مانند رنگهای ملایم، مواد طبیعی و جزئیات هنری، میتواند به این هدف کمک کند.
دکوراسیون هتل های مدرن با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، پارچه های با کیفیت توانسته بخش عمده ای از رضایت گردشگران را به خود جذب نماید. همانطور که می دانید استفاده از مواد با کیفیت و بافت های مناسب به ایجاد فضایی لوکس و آرامش بخش، کمک می کند. در طراحی ها تنها زیبایی کفایت نمیکند بلکه باید ایمنی و دسترسی هم در نظر گرفته شود به گونه ای که نیاز های افراد با توانایی های مختلف را برآورده سازد. منظور از ایمنی به کارگیری سیستم های ایمنی و اطفای حریق و ایجاد مسیر های عبور آسان و امن می باشد.
برای پایدار ماندن هتل، تجربه ی هتل داری و مهمان پذیری بسیار مهم است که در این امر، استفاده از تجربه ی طراحان که در زمینه ی طراحی، بازسازی، تغییر دکوراسیون هتل ها و مراکز اقامتی با توجه به سلیقه و نیاز های مشتری فعالیت دارند، کمک می کند. در راستای تغییر دکوراسیون حتما به مواردی اعم از دسترسی سریع و آسان، رنگ ها، رعایت نکات ایمنی، نورپردازی ها حتما توجه شود.
به طور کلی هتل محبوب مهمان ها و گردشگران کاملا بر اساس نیاز و انتظارات آن ها طراحی شده است که پیش زمینه ی آن هم شناخت دقیق، تحلیل رفتار و ترجیحات مخاطبان بوده که نتیجه ی آن هم خلق فضاهایی آرامش بخش و به یاد ماندنی برای مراجعه کنندگان می باشد. در نهایت طراحی با تلفیقی از علم و خلاقیت به خلق فضاهایی دل نشین متناسب با انتظارات افراد با هدف رشد کسب و کار، کمک می کند.
در نظرگرفتن انتظارات، سلیقه، نیاز های مهمانان و اجرای سبک منحصر به فردی از دکوراسیون هتل که باعث ثبت خاطرات شیرین و به یادماندنی در ذهن گردشگران می شود.
از ویژگی های نورپردازی طبیعی، رنگ های خنثی و آرامش بخش، دسترسی آسان و سریع برای رفت و آمد، رعایت نکات ایمنی و برخورداری از سیستم اطفای حریق، اختصاص دادن فضاهایی برای استراحت، تعامل های اجتماعی، سالن های غذاخوری و تفریح، برخوردار باشد.
فرموکا چوب تولید کننده تخت دو طبقه در ایران از سال ۱۳۹۲ در استان البرز فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با استفاده از ماشینآلات صنعتی چوب و امدیاف، به یکی از تولیدکنندگان محصولات چوبی با تنوع بالایی در طراحی و تولید تبدیل شده است. فرموکا چوب با بهرهگیری از متخصصین و نیروهای مجرب، آماده ارائه خدمات به سراسر ایران میباشد.